Friday, March 11, 2011

kesetiaan.. perlu kew??

wuuhhhh, lpas dah seminggu berhempas pulas dengan study ni baru ade mase nk berblog.

teeeeheeeee!! , aku tipu jew lahhhhhhhhh.. ne adew, smalam dah jalan2 kat blog ni, so hri ni more focus je la cz smlam curik2 maen blog sambil buat outline bel.. hukhukhukhuk..

okayh, aku tetibe je terlintas lam fikiran pasal menda alah nih, KESETIAAN.. perlu kew?? so ape pndapat korunk?? well masing2 ade pendapat sendri kan.. so aku nk share sedikit pasal pndapat aku..

kesetiaan, dapat didefinasikan sebagai..... amboi! kau ingt ni pop quiz kew hapew nk buat definisi bagai?? hahahahaha, ok x de la aku sure korunk msti faham maksud setia kan..

one thing for sure yg aku percaya dan masih segar lam ingatan aku adalah word ni

" SETIA LAH KAMU PADA ALLAH S.W.T NESCAYA KAMU MENDAPAT KEREDHAANNYA"

yup, setia kpada Allah itu adalah yg utamanya. setia dengan melakukan suruhannya dan meninggalkan larangannya.. well that is the basic thing that u guys should do, so macm mne plak dengan kesetiaan pada ibu bapa??

macm mana nak setia dengan ibu bapa erk?? ha, mungkin ada yg x tau sebenarnya kita juga harus setia dengan ibu bapa kita, bukan nye setia ngan pakwe/makwe jew.. ibu bapa nih bukan setakat nk kena jaga adab sopan, tapi setia kne pon jgak. dan setia tuh bg pendapat aku ialah lebihkan ibu bapa kita dari segalanya. lets say kalau tetibe mak ayah kol suh balik umah sbb dah rindukan korunk kan,  sedangkan korunk dah set baik punye date ngan bf/gf korunk ataupon ngan membe2 la. ape korunk akan buat?

a)batalkan temujanji dan balik umah..
b)bgtau mak ayah yg akan blik esok sbb dah janji ngan kawan
c)ade aku kesah diorng suh blik!

ok jwapan yg (c) tuh dah mmg dasar anak kurng ajar la tuh an. hahahah.  so, kalau aku, jujur aku akan pilih (b). hahaha .. so mmg ternyata disini aku x setia ngan ibu bapa aku kan.. hehehe.. ermm kalau korunk pilih (a), korunk mmg anak yg setia ngan ibu bapa korunk. kenape erk? ye la korunk sanggup batalkan temujanji korunk semata2 nk blik jenguk mak ayah, tapi x payah nk bangga diri sngt lah kan, korunk x de la baik mane pon dah kalu sampi mak ayah kene kol dlu suh blik umah! hahahaha..

ape yg aku cuba nk sampaikan ni sebenarnya, cuba korunk ingt blik mase korunk kecik2 dlu, betapa setianya mak ayah kita hantar pergi check up ngan doktor, setia menghantar/mengambil kite pg sekolah, setia datg sekolah bila nk amik report card, setia amik cuti semata2 nak hantar kita masuk kolej,(walaupon time tuh maybe diorng ade menda yg lg penting lagi tuk dibuat), setia lari g bank jap time kerja cz nk msukkan duit tuk kite, dan yg pling penting setia melayan kerenah kite yg ntah ape2 ni..

so, bile dah sampai waktu tuh, x payah lah sampai mak ayah perlu kol semata2 nk suh kite blik sbb dah lme x jumpe kite, mane yg dok jauh tuh aku pham la, x ley nk blik sngt kan, tapi ni bukan sekadar isu x nk blik umah jew. macm2 la.. yg berkaitan ibu bapa kite.

e.g : kalau mak ayah nk g check up kat klinik, jgn lah nk tggu sampi diorng yg ckp 'nak, tlg hantr mak pg klinik esok bleh x?'.. pandai2 lah hantar mak ayah kite, x yah nk berkire sngtlah kan..huhuhu..

kalau aku nk list kan semua benda mmg x habis la kan entry nih. kite semua pon dah besa panjg, dah boleh memikir, ni semua pandngan dari aku dn aku juga meingatkan dri aku sendri. aku juz nk share ngan korunk so that kite ley renungkan bersama.. alluhualam..






so, KESETIAAN.. perlu kew??


korunk jawab lah sendri!..

:)

No comments:

Post a Comment