Saturday, January 8, 2011

yes im married


oh, im married adalah satu status yg sngat diinginkan oleh semua org ... haha ..dan of course la termasuk dengan aku kan . ye la sape je yg tak mahu kawen ni .. x de siapa yg dlam dunia ini yg boleh hidup sendri tanpa pasangan hidup ataupon soulmate ...

baru je lpas tadi aku dok bercerita pasal perkahwinan dengan housemate aku .. diorng semua dah pasng target nak kawen bile wlupon diorng punye soulmate to be blom ditetapkan lagi ..hahahaha .. agak lawak ok disitu ..

tapi bukan ni yg aku cuba nak sampaikan .. kadang2 korng terfikir x pasal alam rumahtangga ni ??? penah x korang sume amik masa walupon seminit untuk fikirkan pasal kehidupan perkahwinan .. maybe ada sesetngh org yg mnaggap ianya terlalu awal untuk difikirkan ... tapi bagi aku disini lah titik bermulanya yg sebenarnya kita mesti fikir soal kahwin .. walaupon still muda .. tapi bila kita amik sdikit masa untuk fikirkan soal ini aceli die membantu kita lam melihat masa depan ... masa depan ??? hahahaha ... masa dpan yg macm mane tuh ea ?? hehehehe ... tapi bg aku, kahwin itu fitrah manusia cuma aku rase sesebuah perkahwinan itu tidak mudah .. mane aku tau ?? aku dah kawen ke?? hahaha .. no .. im still single .. tapi aku dpt tgok both my sys and even people around me .. its a complicated when it comes about marriage ... nape complicated ea ?? mungkin bg aku sbb bnyak menda yg kita nk kne consider ...

ntah la .. aku pon x berani nak beri pandngan yg lebih cz aku sndri pon bknnya da pernah alami perkahwinan kan .. cuma aku harap setiap org itu pandai memilih teman hidup .. jgan asyik dibutakan kerana cinta jew .. syg tuh mmg la syg .. tapi kita sndri pon tahu cara2 nak memilih pasangan hidup dari segi islam ... ada beberapa step yg telah diajar oleh our beloved prophet Nabi Muhammad S.A.W ... iaitu ,
 
1) agama
2)keturunan
3)kecantikan
4)harta

rupa paras dan kaya itu diakui snagt penting , tapi cuba fikir , kalu muka cantik , ensem , kaya , berharta tapi kalau sembahyang pon x penah , x menjaga auratnya , nak buat apa?? sebb itu Islam meletakkn agama sebagai panduan yg pertama . agama yg x elok dtgnya dri keturunan yg elok juga , jadi sebb itu kita digalakkn memilih seorng wanita/lelaki sebagai pasngan hidup yg baik agamanya dan dri keturunan yg baik .. lepas tuh baru la dilihat dri segi kecantikan dan kekayaan .. kalu diikutkan logik , kalu dah agamanya pon baik dan dri keturunan yg baik , mesti lah tercipta nya satu kecantikan asli dlm dirinya dan sentiasa dimurahkan rezeki dri Allah bukan?? kalu kita memilih pasangan dengan kecantikan dan harta dahulu semua itu x akan kemana ... sbb tuh ramai yg end up dngan divorce ... kesemua step ini kalau difahami dengan baik insyaAllah , kebahagian rumahtangga itu dijamin dunia akhirat .. alluhualam ..



aku post entry ni hanya sekadar pandangan dan dlam masa yg sme aku menasihati diri aku gak .. allahualam ...

No comments:

Post a Comment